Followers

Sunday, April 25, 2010

Kerucian!

"Where are you?", I Miss You by Blink 182.

Saya ada kawan,
Namanya Fadzlan*,
Sekarang bersedihan,
Kerana kecurian.

Laptopnya telah dicuri,
Telah ia dibawa lari,
Kemana pun ia pergi,
Takkan datang kesini lagi.

Di surau pun orang tergamak,
Untuk mencilok, untuk menciplak,
Memang dasar orang nifak,
Memang patut kena f***.

Kalau dapat kat aku,
Si cilakoi bangsat itu,
Akan kupukul bertalu-talu,
Peluang datang bukan selalu.

Kalau ikut Islam katanya,
Potong sebelah tangannya,
Kalau ikot hati katanya,
Potong kepala barulah reda.

Kerana kawan itu bukan sebarang kawan,
Kerana Fadzlan* bukan sebarang Fadzlan*,
Teman sebilikku dari Semester 3 lagi kan?
Takkan teman sebilikku aku tak pertahan?

Sekarang laptop abangnya dia guna,
Aku tengok boleh kesian sahaja,
Dan berharap dan berdoa,
Yang pencuri tu masuk neraka.

Sekian, secara rasminya, postku yang pertama dalam Bahasa Malaysia.
(Fadzlan bukan nama sebenar)

7 comments:

mahpuzah said...

pertama kali dalam bahasa melayu ye? padanlah kerucian hahaha......kat jb ni moto pun kene ruci kat mesjid! bukan semua datang untuk beribadat. apa pun awak jaga diri baik2 ye. saya anggap semua kawan2 anak2 saya mcm anak sendiri.

anak pak man said...

mahpuzah,
itu panggil deliberate typo.. bru nampak bes skit.. hehe.. ya2, saya cuba jaga diri sebaiknya..

mademoiselle tq said...

pecah rekod nih..

setuju dengan rangkap ke-4 dgn ke-5..

anak pak man said...

TQ,
perasaan xdapat diluahkan dengan jelas dalam bahasa inggeris, lantas bahasa ibunda yg diguna, dalam bentuk pantun 4 baris.. hukhuk

wOrLdOfsEcReTwHisPerEr said...

wah..bahasa melayu..
bagus2..dapat nak luahkan
dgn lebih best oo klu lam bm..
bertmpang simpati dgn fadzlan...
sian lan..harap dia byk2 bersabar..

anak pak man said...

wawaa,
yeah, mari kita bersabar ramai2..
(dah silap point neh) hehe

Dear Yayah said...

haha . cute sungguh pantun ini . saya suka suka suka :D