Followers

Sunday, May 17, 2015

Impian Ferrari, Usaha Kancil notes

So I just got back from talking to a whole bunch of university students with Aiman Azlan and Azhar (a senior from my alma mater) about the topic "Dilema Gen-Y: Impian Ferrari, Usaha Kancil", and I'm super sleepy, so I'll share with you guys the question-sheet we got before the forum and the notes I scribbled down cincai-ly in preparation for the forum.

1. Bagaimanakah kaedah yang diambil oleh ahli panel ketika bergelar mahasiswa untuk berjaya dari segi persatuan dan juga akademik dan bagaimana usaha yang diambil itu dapat membuahkan hasil yang hebat seperti “Ferrari” dan adakah usaha ahli panel seperti kancil tetapi hasil nya sehebat Ferrari atau sebaliknya?

Saya rasa rezeki itu di tangan Allah. Dia bagi apa Dia nak kepada siapa Dia nak. Key here is "expectation management". The root of all disappointment is expectations. Kita jangan take the attitude of "aku usaha banyak NI, awat hasil aku banyak ni ja?" Kita akan ada kecenderungan untuk lihat Allah sebagai tak adil. Dak, focus on our performance. That's what really matters. Results are out of your hands. Apa aku buat dulu?
- volunteered for a lot of stuff (charity stuff, dance, leadership positions - because nobody wanted it)
- concentrated on what I liked doing or what I wanted to learn :- arts, theatre, book club, zine-making, etc.

2. Generasi Y kini boleh dikatakan majoriti membesar dengan gajet, jadi ini memberikan factor negative dan juga factor positive kepada gen-y tetapi adakah gajet ini boleh menjadi pemangkin kejayaan kepada gen-y pada masa kini?

Depends on how you use your gadgets, really. Set goals, then think about how you're going to achieve those goals. Gadgets can be a tremendous help in achieving those goals. Manage it well and it becomes a friend, but manage it teribly (like me) and it becomes a hindrance to productivity.


3. Masalah yang paling besar dihadapi oleh gen-y ialah impian nya besar mengalahkan gajah tetapi usaha nya pula sangat kecil mengalahkan semut dari segi akademik dan juga gen-y kini masih ramai yang tidak cakna dengan isu semasa walhal gen-y inilah yang akan menentukan kejayaan Negara masa hadapan.

Read. Love knowledge. Light that fire first! Then the willingness to care about whatever's going on right now akan timbul. Why? Awat nak taw pasai perkembangan semasa? How is it relevant to them? If it's not, then takdak sapa pun akan kisah. Pasaipa nak amek kisah? Lain orang amek kisah pasai benda lain sebab: blogging, tweet, bleh sembang pandai, cari income, want to make the world a better place. Have a why and minat/action tu akan datang. Plug: kisahhabis.com .

4. DUIT, DUIT dan DUIT ini merupakan benda yang penting kerana pada zaman ini semua nya memerlukan duit, jadi bagaimana ahli panel mengunakan duit yang ada untuk memulakan kerjaya masing2. Soalan ini juga dituju kepada moderator yang mempunyai sebuah syarikat. Adakah duit ni memberi kesan kepada impian setiap gen-y yang besar seperti “Ferrari” ini. Jika ianya memberi kesan apakah langkah yang ahli panel rasakan dapat membantu?

Rasa kita kena ada kebolehan untuk guna apa yang kita ada. Great to be resourceful, but maximising the resources that you do have is of utmost importance as well. Kalau ada duit banyak tu, draw a plan yang sesuai untuk modal yang kamu ada, and commit to it. Jangan half-hearted punya effort ja. Give it your all, and make it sustainable.

*

Of course, the actual forum went very differently from what I had written down, and I ended up on referring to the notes a couple of times during the two hour session. Nonetheless, I hope you benefited from reading my scattered thoughts put down in writing.

No comments: